Thread Rating:
  • 7 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Στακάτο
#21
enas klaritzis(profesional) apo tthn nafpaxto , mou eipai na les thn lexi (tou) tou, tou ,tou, tou, shnaixia h glossa na ktipai on the roof of youre mouth,afti itan dikh tou theoria , einai sosto ??
Reply
#22
Yes Chitown,σωστό είναι!Όπως έγραψα και σε προηγούμενο post το βασικό στακάτο πραγματοποιείται προφέροντας το γράμμα ''Τ''.
Reply
#23
Για το στακατο βρηκα αυτο και πιστευω οτι ειναι χρησιμο:
Τεχνική στακάτου παιξίματος (μερος 1οWink
Το στακάτο παίξιμο στο κλαρινέτο είναι τεχνική που χρησιμοποιείτε τόσο στην κλασική όσο και στην παραδοσιακή μας μουσική. Είναι μία από τις πρώτες τεχνικές που πρέπει να μαθαίνει ο υποψήφιος μαθητής κλαρινέτου.Η τεχνική του στακάτου παιξίματος αφορά κατά 90% την κίνηση της γλώσσας μας ,ή οποία κινούμενη προς στον ουρανίσκο μας, διακόπτει την παροχή αέρα προς το επιστόμιο σταματώντας απότομα την παραγωγή ήχου.

Για να γίνει ποιο κατανοητό μπορείτε να εξασκηθείτε στην αρχή χωρίς την χρήση κλαρινέτου . Αρχίστε να τραγουδάτε σταθερά το γράμμα Α και στη συνέχεια σε τακτά χρονικά διαστήματα προσθέστε το γράμμα Τ μπροστά και προσπαθήστε να το προφέρεται όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.Στη ουσία αυτό που καταφέρνετε λέγοντας ΤΑ είναι να διακόπτεται για ελάχιστο χρονικό διάστημα την προφορά του Α ,δημιουργώντας στακάτο τόνο. Ακριβώς την ίδια τεχνική χρησιμοποιήστε και όταν φυσάτε μια νότα στο κλαρινέτο, προσπαθήστε δηλαδή να κάνετε απότομες διακοπές στον ήχου λέγοντας ΤΑ.

Τώρα για να είμαστε πιο ακριβείς πάνω στην τεχνική και αφού έχετε καταλάβει πάνω κάτω τον τρόπο που η γλώσσα μας ακουμπάει τον ουρανίσκο μας, για να διακόψει την παροχή αέρα προς το επιστόμιο, τότε πρέπει να αρχίσετε να δοκιμάσετε να παίξετε μια κλίμακα με όλες τις νότες στακάτες.Για να το καταφέρουμε αυτό θα πρέπει μετά από κάθε νότα να προσπαθούμε με την γλώσσα μας να προφέρουμε το αντίθετο του ΤΑ ,δηλαδή ΑΤ.

Να θυμάστε πάντα ότι η στακάτη νότα είναι μία νότα. Δηλαδή ο ήχος της πρέπει να έχει μια σχετικά στακάτη "ουρά" και να μην διακόπτεται απότομα.Δείτε το σαν μια πολύ σύντομη νότα.


Αυτός είναι και ο σωστός τρόπος να παίξετε στακάτο χρησιμοποιώντας την γλώσσα και τον ουρανίσκο.Πολύ αργότερα και αφού έχετε τελειοποιήσει αυτή την τεχνική έτσι ώστε να μπορείτε να παίζετε άνετα στακάτα ,θα μπορείτε απλά ακουμπώντας ελαφρώς το καλάμι με την άκρη της γλώσσα σας να το αναγκάζετε να σταματήσει να πάλλεται (φυσικά ακουμπώντας και τον ουρανίσκοWink. Αυτός ο τρόπος απαιτεί μεγάλη εξοικείωση με το όργανο και συνήθως χρησιμοποιείτε αρκετά αργότερα, άλλα είναι και ο τελειότερος τρόπος απόδοσης στακάτου.

Το ελαφρύ άγγιγμα του καλαμιού με την γλώσσα μας δημιουργεί και άλλες τεχνικές όπως το βράχνιασμα του ήχου,ελαφριά αλλαγή τόνου κ.α. Το άγγιγμα του καλαμιού με την γλώσσα όμως,είναι η τελευταία τεχνική που θα μάθετε μιας και θα έρθει από μόνη της ,πιστέψτε με.
Reply
#24
Τεχνική στακάτου παιξίματος (μερος 2οWink
Σε αυτό το άρθρο μας θα μιλήσουμε για την τεχνική του στακάτου ,που αποτελεί ίσως και την πιο δύσκολη τεχνική στο παίξιμο μας.
Η τεχνική του στακάτου είναι η τεχνική που ο μουσικός του κλαρινέτου βελτιώνει κάθε μέρα και για όλη την διάρκεια της καριέρας του και αποτελεί πονοκέφαλο για πολλούς μουσικούς.
Η τεχνική του στακάτου επηρεάζεται από το σύνολο του παιξίματος μας ,γι'αυτό ίσως αποτελεί και μια τεχνική υψηλής δυσκολίας.
Η τεχνική του στακάτου επηρεάζεται άμεσα από τα παρακάτω
Την γλώσσα μας ,το αέρα ,τη μάσκα μας ,το λαιμό μας ,την διαφραγματική αναπνοή μας ,το καλάμι ,το επιστόμιο ,το βαρελάκι του οργάνου και τέλος από τα δάχτυλα μας.
Αν κάτι από τα παραπάνω δεν δουλεύει σωστά ,τότε είναι σχεδόν αδύνατον να παρουσιάσουμε ένα ακουστικά άρτιο στακάτο.

Ας τα πάρουμε ένα ένα τα πράγματα ,ξεκινώντας από τη γλώσσα. Η γλώσσα μας στο στακάτο παίζει τον ρόλο της στρόφιγγας του αέρα. Είναι δηλαδή στην ουσία η βαλβίδα με την οποία μας δίνεται η δυνατότητα να ελέγχουμε την ροή του αέρα και να την διακόπτουμε όταν εμείς το θεωρούμε απαραίτητο. Αυτό επιτυγχάνεται με τον παρακάτω τρόπο.
Ακουμπάμε με την γλώσσα μας το επάνω μέρος του επιστομίου ,έτσι ώστε με το κάτω μέρος της γλώσσας να ακουμπάμε το καλάμι ,την άκρη της γλώσσας το επιστόμιο και το επάνω μέρος της τον ουρανίσκο μας.
Όταν λέμε πάνω και κάτω μέρος εννοούμε χιλιοστά από την άκρη της.
Πρέπει να έχουμε υπόψιν ότι κατά το στακάτο παίξιμο η κίνηση της γλώσσας θα είναι πίσω μπρος στον οριζόντιο άξονα και όχι πάνω κάτω ή κάποια άλλη κίνηση.

Ας προχωρήσουμε στον αέρα τώρα. Μένοντας με την γλώσσα στη θέση που περιγράψαμε παραπάνω ,δηλαδή να ακουμπάει την μύτη του επιστομίου ,το καλάμι και τον ουρανίσκο αρχίζουμε να φυσάμε ώστε να αρχίζει να σχηματίζεται μια πίεση ,μιας και η έξοδο του αέρα είναι σφραγισμένη από τη γλώσσα μας. Έπειτα ασκώντας σταθερή πίεση στον αέρα μας ,τραβάμε απότομα τη γλώσσα μας προς τα πίσω ελευθερώνοντας την έξοδο του αέρα προκαλώντας στην ουσία την άμεση εκτόνωση του.

Η διάρκεια που θα συνεχίσουμε να φυσάμε μετά τη φάση της εκτόνωσης έχει να κάνει με την αξία της νότας που παίζουμε. Αν παίξουμε ολόκληρο ,τότε συνεχίζουμε να φυσάμε καθ όλη τη διάρκεια της μέχρι να ολοκληρωθεί ο σωστός χρόνος ,αν από την άλλη παίζουμε δέκατα έκτα τότε είναι αυτονόητο ότι θα φυσήξουμε για ελάχιστα χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Αυτό που πρέπει να έχουμε υπόψιν μας πάντα είναι ότι η στακάτη νότα έχει διάρκεια (ελάχιστα πιο μικρή από αυτή που αναγράφεται στην παρτιτούρα μαςWink και δεν διακόπτεται απότομα. Το εφέ του στακάτου δημιουργείτε επειδή η νότα μας ξεκινάει απότομα και όχι επειδή τελειώνει έτσι.

Επίσης αν χρειαστεί να παίξουμε πάνω από 2 νότες στακάτες συνεχόμενα τότε να έχουμε στο νού μας ότι η παροχή αέρα από το αναπνευστικό μας σύστημα θα πρέπει να είναι συνεχής και η διακοπές του θα πρέπει να επιτυγχάνονται μονάχα από την κίνηση-σφράγισμα της γλώσσας μας. Αυτός είναι ένας πολύ σημαντικός κανόνας και πρέπει να τον τηρούμε πάντα.
Πολλοί κάνουν το λάθος την ώρα της δημιουργίας στακάτου να αυξομειώνουν την ένταση φυσήματος κάτι το οποίο δεν είναι σωστό και μας οδηγεί σε λάθη.
Η αυξομείωση της έντασης του φυσήματος επιτρέπετε υπό όρους μονάχα σε μεγάλης αξία νότες σε πολύ ελαφριά μορφή βέβαια.

Πρέπει πάντα να έχουμε στο νου μας ότι πριν την δημιουργία μιας στακάτης νότας ,η γλώσσα μας πρέπει να είναι ήδη στη θέση της και να έχει σφραγίσει την έξοδο του αέρα .

Το καλάμι επίσης παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ακουστικότητα του στακάτου. Ενας γενικός κανόνας είναι ότι όσο πιο σκληρό είναι το καλάμι μας τόσο πιο σκοτεινός και σωστός θα είναι ο ήχος του στακάτου μας. Τα λεπτότερα καλάμια δημιουργούν πολλές αρμονικές και επηρεάζουν την καθαρότητα της νότας.

Επίσης να θυμάστε ότι όπως στην περίπτωση της γλώσσας,έτσι και τα δάχτυλα μας θα πρέπει να είναι έτοιμα και στη θέση τους όταν ξεκινάμε τη διαδικασία στακάτου παιξίματος.

Τέλος αναλόγως το βαρελάκι (πολύ σημαντικό στοιχείου του κλαρινέτουWink και στη συνέχεια το όργανο μας ,το στακάτο μπορεί να γίνει δυσκολότερο ή ευκολότερο ,καλό ακουστικά ή μέτριο (κακό δύσκολα μπορεί να γίνει ακόμη και με κακό όργανοWink
Reply


Possibly Related Threads…
Thread Author Replies Views Last Post
  Στακατο! ODYSSEYS 14 27,425 November 4th, 2016, 06:30
Last Post: skaros

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)